گروه مقاله : هنر
تاريخ انتشار : 1397/04/06 - 12:29
كد :7998

روانشناسی در تبلیغات

مطالعه و شناخت روانشناسی مخاطبان از بعد روحی و تاثیری که می تواند بر روی انتخاب کلمات ، رنگ ها و متن و ... بگذارد از جمله مواردی است که فردی که به دنبال تبلیغات حرفه ای می باشد باید به آن پایبند باشد.

تبلیغات به معنای هدف گذاری برای معرفی و ارزش دادن به یک محصول در چشم مشتری می باشد.دنیای تبلیغات هر روز در حال بزرگتر شدن است و افراد برای یافتن موقعیت بهتر در آن ، از هر ابزاری استفاده می کنند.روش های تبلیغاتی جدید قطعا در بهتر دیده شدن تبلیغات شما موثر خواهند بود اما نکته ای که می تواند کمک کند تا شما بهتر بتوانید نتیجه بگیرید توجه به جنبه های روانشناسی در تبلیغات می باشد.

فهم نیازمندی ها

مهمترین قسمتی که در این نوع از روانشناسی مدنظر قرار می گیرد این است که بفهمیم مشتری چگونه فکر می کند.
انسان ها نیازمند توجه هستند .دوست دارند دیگران بدانند چه چیزهایی آنها را خوشحال و چه چیزهایی ناراحت می کند. اگر تبلیغات به گونه ای انجام گیرد که بتواند یک رابطه ی دوطرفه برای جلب توجه طرفین نسبت به یکدیگر انجام دهد موفق خواهد بود.
شناخت موانعی که سبب می شود پیام فروشنده به شکلی مناسب و ملموس به مخاطب انتقال پیدا نکند و مشتری در درک حرف ،کالا و خدمات دچار مشکل شود می تواند موثر باشد.

ذهن مخاطب

یکی از کارهای سخت اما بسیار تاثیرگذار در تبلیغات این است که ما بتوانیم در ذهن مخاطب نفوذ کنیم ، از چشمان او به محصول نگاه کنیم ، با محصولات دیگر مقایسه کنیم ، بررسی کنیم که آیا محصول نیازهای ما را رفع می کند یا خیر و در نهایت با جمع بندی تحلیل های صورت گرفته ، تصمیم گیری کنیم. این مساله کمک می کند تا به دنبال رفع نیازهای مشتری در محصول و پاسخ گویی به آنها باشیم و برای تبلیغات روی این مساله فوکوس بیشتری داشته باشیم.
همچنین تحلیل روانشناسی مخاطبان ، نیازهای روحی و علاقه مندیهای هر قشر از مشتریان و توجه به آنها کمک می کند تا بتوانیم افکار و احساسات مشتری را مدیریت و تحریک کنیم.

روان شناسی رنگ ها

از دیگر مسائل مورد اهمیت که زیرشاخه ای از بحث روانشناسی در تبلیغات است توجه به تاثیر رنگ ها می باشد. روانشناسی رنگ ها به بررسی پیامی که مخاطب بعد از دیدن یک محصول و تاثیر آن بر ذهن وی می پردازد.
رنگ ها بر روح افراد اثر می گذارند و می توانند در جذب آنها موثر باشند.
1-سفید : رنگ سفید می تواند احساس امنیت ، خلوص و پاکی را القا کند. از این رنگ در جایی که می خواهیم احساسی خنثی را انتقال بدهیم می توانیم استفاده کنیم.

2- آبی : در جاهایی که میخواهیم حس اطمینان را القا کنیم استفاده می شود چراکه آبی ، رنگ آرامش و صلح و اطمینان است.

3- زرد و نارنجی : این رنگ ها به انتقال حس خوش بینی و مثبت اندیشی کمک می کنند.برای جذب افراد احساسی تاثیرگذار خواهند بود.

4- سبز : این رنگ بیشتر برای انتقال احساس آرامش استفاده می شود. در لوگوهای مربوط به محیط زیست نیز دیده می شود.انتقال دهنده سلامتی ، آرامش و قدرت است .

5- بنفش : از این رنگ برای بیان حس دانایی و احترام استفاده می شود. در محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد موثری خواهد داشت.

6- سیاه : استفاده متعادل از این رنگ ، به القای احساس زیرکی ، ثبات و قدرت و اعتبار کمک می کند اما اگر زیاد استفاده شود می تواند برای مخاطب آزاردهنده باشد.

7- قرمز : در بیشتر رستوران ها و فست فودها رنگ قرمز را می بینید . بهتر است بگوییم این استفاده به علت تاثیر رنگ قرمز در افزایش اشتها می باشد.
با صرف مدت زمانی بریا شناخت روحیات مخاطبین خود و همچنین بهره گیری از بهترین روش های تبلیغات مطاب با سیستم تان می توانید موفقیت خود در دنیای تجرات را تضمین نمایید.

نظرات كاربران :
 
 
مقالات مرتبط
بروشور شرکتی حاوی اطلاعاتی در مورد شرکت و مجموعه خدمات آنهاست. در طراحی بروشور شرکتی سعی می شود اعتبار و حرفه ای بودن شرکت را به نمایش بگذارند.
کاتالوگ ایرانی از طرح ها و نمادهای ایرانی برای طرح کاتالوگ استفاده می کند.
کاتالوگ پزشکی یک ابزار مناسب برای ارائه معرفی خدمات و محصولات و همچنین مطالب آموزشی میباشد.
کاتالوگ هنری با استفاده از طرح ها و نقش های اداری که مفهومی را با خود به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل می کند طراحی می شود.
طراحی لوگو