گروه مقاله : هنر
تاريخ انتشار : 1397/04/14 - 10:50
كد :8031

صنعت بسته بندی

بسته بندی محصولات پل ارتباطی بین محصول و مشتری است که در ترغیب مشتری به سمت محصول تاثیر به سزایی دارد . به همین دلیل شناخت نقاط قوت و ضعف بسته بندی محصولات بسیار مهم می باشد.

بسته بندی به عنوان یک محافظت است که از کالا از زمان تولید تا مصرف مراقبت می کند و زمینه ی شناسایی کالا به مشتری را فراهم می آورد. در حقیقت وظیفه ی اصلی بسته بندی ، محافظت از محصول است ولی در کنار آن هدف افزایش زمان نگهداری محصول را هم به خوبی پیش می برد.

صنعت بسته بندی موجب توانمند سازی بخش اقتصادی در کشور است و اگر به خوبی انجام نگیرد به خروج از رقابت های تجاری منتهی می شود. در طراحی بسته بندی ، لازم است تبعات زیست محیطی را در نظر بگیریم و با ایجاد بسته بندی سازگار با محیط زیست و استفاده از مواد بازیافت پذیر در رونق این صنعت موثر باشیم.

بسته بندی محصولات با دو رویکرد انجام می گیرد : 1- کاربردی 2- ایجاد تمایز

در طراحی بسته بندی با توجه به رویکرد اول ، مواردی که کمک می کند تا بسته بندی بهتر محافظت شود ، استفاده از آن راحتتر باشد ، به سهولت نگهداری از آن بیانجامد و .... در نظر گرفته می شود.

اما در طراحی با توجه به رویکرد دوم ، تمامی عواملی که منجر به ایجاد یک بسته بندی خلاقانه ، جذاب و زیبا منجر می شود بررسی می گردد. فقر خلاقیت در طراحی بسته بندی می تواند منجر به شکست محصول گردد.

مراحل بسته بندی محصولات شامل طراحی ، ارزیابی ، تولید است . با توجه به اینکه بسته بندی محصول یک پدیده ی نسبی است و وجود آن وابسته به خود محصول است پس در طراحی آن تمام تمرکز بر تطبیق و ارتباط بسته بندی با خود محصول است.

توجه بر صنعت بسته بندی و شناخت نقاط ضعف و قوت آن می تواند منجر به پیشرفت در این صنعت شود چراکه رابطه ی مستقیمی بین رشد و توسعه ی بسته بندی و پیشرفت رقابت های تجاری وجود دارد.

نظرات كاربران :
مقالات مرتبط
بروشور شرکتی حاوی اطلاعاتی در مورد شرکت و مجموعه خدمات آنهاست. در طراحی بروشور شرکتی سعی می شود اعتبار و حرفه ای بودن شرکت را به نمایش بگذارند.
کاتالوگ ایرانی از طرح ها و نمادهای ایرانی برای طرح کاتالوگ استفاده می کند.
کاتالوگ پزشکی یک ابزار مناسب برای ارائه معرفی خدمات و محصولات و همچنین مطالب آموزشی میباشد.
کاتالوگ هنری با استفاده از طرح ها و نقش های اداری که مفهومی را با خود به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل می کند طراحی می شود.
طراحی لوگو